۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت

وبینار واکاوی فرایند یاددهی و یادگیری در نظام دانشگاهی

وبینار واکاوی فرایند یاددهی و یادگیری در نظام دانشگاهی

به مناسبت هفته پژوهش

این وبینار در تاریخ 16 آذرماه 1400(ساعت 19-17:30) در فضای مجازی به آدرس https://meeting.alzahra.ac.ir/wrc با حضور خانم جمالی کارشناس آموزش مجازی دانشگاه الزهرا (س) به عنوان دبیر جلسه و دکتر سید رسول حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان سخنران برگزار شد.
در ابتدای بحث خانم جمالی، توضیحاتی اجمالی درخصوص کارآفرینی ارائه نمود و سپس از آقای دکتر سید رسول حسینی دعوت نمود تا در باره واکاوی فرایند یاددهی و یادگیری در نظام دانشگاهی صحبت نماید.
دکتر حسینی بیان کرد: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در خودش ساختار کارآفرینانه ایجاد کند و به دانشجویان آموزش کارآفرینانه ارائه دهد تا آن ها کارآفرین شوند و در سطح دانشگاه و جامعه فرهنگ کارآفرینی را توسعه دهد و در اساتید، کارکنان و دانشجویان نگرش های کارآفرینانه ایجاد کرده و مهارت های کارآفرینی را در آن‌ها پرورش دهد.
وی همچنین بیان داشت: مباحث و موضوعات میان رشته ای مرتبط با کارآفرینی ضروری است که در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شود و محتوا و برنامه درسی بر اساس واقعیات زندگی و جامعه طراحی شوند و سرفصل و محتوای دروس بر اساس دانش روز و نیازهای جامعه و صنعت بازنگری و اصلاح شود. در تدوین برنامه های درسی باید نیازهای ملی و منطقه‌ای در اولویت باشند. برنامه های درسی برخوردار از دانش، نگرش و مهارت‌های کارآفرینانه باشد. تغییر در برنامه درسی به خاطر تغییر مستمر در جامعه و نیازها صورت گیرد و فعالان و متولیان صنعت و بازار در تدوین برنامه درسی مشارکت داشته باشند. ذینفعان را در فرآیند برنامه ریزی درسی مشارکت دهند. تدریس را با تحقیق همراه کنند. گروه های آموزشی در تدوین سرفصل‌ها و محتوای برنامه های درسی استقلال داشته باشند.
دکتر حسینی افزود: چالش‌های نظام دانشگاهی شامل "تحولات نرم افزار، جهانی و بین المللی شدن، انفجار داده و اطلاعات، افزایش پیچیدگی و ابهام در هزاره سوم، عدم توسعه نظام دانشگاهی به موازات تحولات فناورانه، ضعف تعامل انسان و رایانه، اقتصاد و جامعه دانش بنیان/ دانش در بستر دیجیتال، رشد بیکاری در جمعیت دانش آموختگان دانشگاهی (نزدیک به 50 درصد در ایران)، صندلی‌های خالی دانشگاه و عدم توازن جنسیتی در استقبال و پذیرش دانشگاه، کاهش حمایت‌های مالی از دانشگاه ها، کاهش بودجه‌های پژوهشی، تغییر انتظارات از نقش دانشگاه در جوامع، استقلال نظام دانشگاهی، پاسخگویی و مسئولیت پذیری دانشگاه نسبت به جامعه ملی و بین المللی، عدم ارتباط با صنعت و ...." می باشد.
وی بیان کرد: نظام پژوهشی دانشگاه کارآفرین بایستی به سوی "تدوین رویه های تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، تدوین قوانین و آیین نامه های تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، تامین هزینه های پژوهشی از طریق تعامل با صنعت، طراحی پروژه های پژوهش تیمی و اقدام پژوهی، توسعه پژوهش های کیفی و آمیخته در نظام پژوهشی دانشگاه، توسعه تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، انجام پروژه های پژوهشی مشترک با صنعت، توسعه پژوهش ‌های کاربردی، تشویق و درگیر نمودن دانشجویان به فعالیت‌های پژوهشی، نیازسنجی پژوهشی از اولویت‌های صنعت و خدمات، کاربردی نمودن پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توسعه فعالیت‌های پژوهشی در فرایند آموزش، تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد بر اساس پژوهش‌های کاربردی اعضای هیات علمی" سوق پیدا کند.
در پایان خانم دکتر مشکین فام رییس پژوهشکده زنان ضمن تشکر از آقای دکتر حسینی و خانم جمالی در مورد فعالیت های این پژوهشکده در حوزه کارآمدی دختران و زنان توضیحاتی ارائه نمود.
شایان ذکر است؛ این وبینار به صورت همزمان ازطریق آپارات دانشگاه الزهرا(س) پخش می شد و 662 نفر ما را در این وبینار همراهی می کردند.
 

تاریخ:
1400/09/17
تعداد بازدید:
132
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،ساختمان خوارزمی، طبقه ششم، پژوهشکده زنان کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188058926+ , 982188049809+ فاکس : 982188067895+
 WRC[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.