۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت

اولین همایش ملی منسوجات، طراحی لباس و پارچه در تمدن نوین ایرانی اسلامی با تاکید بر پوشش بانوان درپژوهشکده زنان آغاز به کار نمود

اولین همایش ملی منسوجات، طراحی لباس و پارچه در تمدن نوین ایرانی اسلامی با تاکید بر پوشش بانوان درپژوهشکده زنان آغاز به کار نمود

اولین همایش ملی منسوجات، طراحی لباس و پارچه در تمدن نوین ایرانی اسلامی با تأکید بر پوشش بانوان «مدآفرین» روز پنجشنبه مورخ 28 بهمن ماه 1400 به صورت حضوری- مجازی در پژوهشکده زنان با سخنرانی سرپرست دانشگاه الزهرا (س) افتتاح شد.

اولین همایش مدآفرین در تاریخ 28 بهمن 1400 ساعت 13:00 -9:00 در فضای مجازی به آدرس https://meeting.alzahra.ac.ir/wrc با حضور خانم ها: دکتر بتول مشکین فام رییس پژوهشکده زنان ، دکتر لیلا ثمنی به عنوان دبیر جلسه، دکتر فریده طالب پور، دکتر ربابه غزالی، دکتر مریم مونسی، دکتر سمیه علی بخشی، فاطمه سلیمانی شیرنگ، دکتر حمیده جعفری و آقایان: دکتر مفتاحی و دکتر رضا اکبری بنگر به عنوان سخنرانان برگزار گردید.همایش مذکور با سخنرانی سرپرست دانشگاه الزهرا (س) افتتاح شد.

خانم دکتر فریده حق‌بین، سرپرست دانشگاه الزهرا (س) روز پنجشنبه در افتتاحیه این همایش ملی به صورت آنلاین، گفت: مقام معظم رهبری در سال 92 در فرمایشات خود طراحی لباس را یکی از مباحث مهم در حوزه سبک زندگی ایرانی- اسلامی دانستند.

وی افزود: اهمیت لباس در فرهنگ همه کشورها امری مهم است، به ظاهر هدف اولیه از پوشش به واقع حفاظت بدن از گزندهای طبیعی است اما امروز مبحث پوشش در دنیا از نظر نشانه‌شناختی موضوعی است که با بسیاری از موضوعات عجین شده و ارتباط مستقیم دارد.

خانم دکتر حق‌بین ادامه داد: موضوع پوشش از بعد فرهنگ سیاسی و اجتماعی دارای علائم مختلف است که ارتباط مستقیم با تمدن بشر پیدا می‌کند. همچنین در متغیرهای مختلف اجتماعی مانند جنسیت، سن، تحصیلات و طبقه اجتماعی علامت و نشانه‌هایی هستند که از طریق پوشش علامت‌هایی را به مخاطب می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی راجع به مد صحبت می‌شود، در واقع چیستی مد مورد توجه قرار می‌گیرد که ناظر بر سلیقه افرادی است که با انتخاب‌هایی نه تنها در حوزه لباس و پوشش بلکه آرایش و تزیین منزل تا هر شی شخصی می‌تواند در این بحث ظهور و بروز پیدا کند.

سرپرست دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه موضوع مد با ذوق و سلیقه افراد مرتبط است، عنوان کرد: برخی از افراد در دنیا هستند که با مدیریت این ذوق و سلیقه جامعه سعی می‌کنند اثرگذاری لازم را بر مخاطب و استفاده کنندگان مد داشته باشند، در واقع ارتباط ماهوی موضوع پوشش با متغیرهای اجتماعی حوزه ای است که هم اثرپذیر و هم اثرگذار است.

خانم دکتر حق‌بین یادآورشد: در ایران تفاوت و توجه به مد از دوره قاجار با سفرهای ایرانیان به خارج از کشور و دنیای غرب آغاز شد، همسر فتحعلی شاه با آشنایی با یکی از افراد شاخص نزدیک به الیزابت مک نیل به نوعی پوشش ساده و شیک او در آن دوره توجه و الگوبرداری کرد.

وی بیان کرد: امروزه در هر اجتماعی، افراد شاخص به طرق مختلف از برندهای متفاوت برای ایجاد ذائقه و مد جدید برای جامعه استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه الزهرا (س) افزود: آنچه که در این حوزه مدنظر مقام معظم رهبری است، در واقع می‌توان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از طریق مد و بحث لباس دانست، چرا که زنان ایرانی همواره ضمن توجه به بحث زیبایی شناسی در لباس، به پوشیده و عفیف بودن نیز اهمیت می‌دهند.

وی افزود: بهتر است در دوره تجدید حیات اسلام و تمدن اسلامی این بخش از عوامل اجتماعی هم مورد توجه قرار گیرد، همانطور که ایدئولوژی اسلام همواره در عرصه‌های مختلف مورد توجه بود، در مبحث لباس و پوشش نیز نقش آفرین باشد و آنچه که شایسته و بایسته است از طریق نظام جمهوری اسلامی ایران به دنیای جدید معرفی و توصیه شود.

در ادامه خانم دکتر بتول مشکین فام، رییس پژوهشکده زنان ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تشکر از برگزار کنندگان و بانیان این همایش علمی- فرهنگی موثر و تأکید بر ضرورت استمرار این نوع فعالیت های تمدن ساز بیان نمود: مد و لباس تاثیر متقابل و رابطه تنگاتنگی با "فطرت انسانی و حس تنوع طلبی و گرایش به خودنمایی؛ هویت فردی و اجتماعی؛ حفظ یا استحاله ارزش های جوامع سنتی و دینی؛ استقلال و خودباوری؛ اقتصاد اسراف تجمل گرایی مصرفی کردن جامعه نابرابری و احساس محرومیت اقشار ضعیف؛ هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی و خانوادگی و فردی" دارد.

وی در سخنان خود به آمادگی پژوهشکده زنان در جهت انجام پژوهش های بینا رشته ای با رویکرد هنری و روان شناختی، جامعه شناختی، فقهی، حقوقی در عرصه تبیین شاخصه های لباس اسلامی- ایرانی اشاره نمود.

خانم دکتر لیلا ثمنی معاون امور زنان و خانواده بسیج اساتید تهران بزرگ و عضو هیئت علمی پژوهشکده زنان بیان داشت: معیار و ملاک طراحی لباس و پارچه را با توجه به مبانی و متون اسلامی ایجاد کنندگی یا سلب‌کنندگی آرامش می دانند و آیات لباس دلالت بر مهمترین معیار آن یعنی ایجاد آرامش برای فرد مصرف کننده و افراد ناظر او در جامعه می باشد.
وی طراحی لباس به صورتی که حریم ذهنی و فکری و مصونیت جسمی و روانی افراد را تحت شعاع قرار دهد، مطابق با معیارهای اسلامی ندانسته و افزود: پژوهش‌ها به صورت قیاس منطقی مستنبط از آیات کریمه، لباسی را اسلامی معرفی می کنند که موجب هتک حریم ذهنی و فکری افراد و صالب آرامش و امنیت روانی جامعه نباشد.
خانم دکتر ربابه غزالی مدیر گروه حل مسئله راهبرد فرهنگی پوشش و عفاف بسیج اساتید دانشگاه الزهرا‌ (س) در مورد مطالعه نسبت بین زیبایی و عفاف با تاکید بر آیات و روایت سخنرانی و بیان داشت: که از سال 1397 بر آن شدیم که با دغدغه مندی در حوزه طراحی پارچه و لباس اسلامی ایرانی با متخصصین پارچه و لباس به یک اتاق فکر علمی و عملیاتی در مجموعه بسیج اساتید به مسئولیت خانم دکتر ملوک خادمی پرداخته شود. وی اهداف کارگروه علمی حل مسئله راهبردهای فرهنگ عفاف و پوشش به شرح ذیل عنوان کرد: 1- تئوریزه کردن هدفمند چشم انداز راهبردی در زمینه پوشش جامعه به عنوان یکی از ارکان. 2- تبیین مبانی نظری و الگوهای رفتاری پوشش با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و ترسیم شاخصه های آن. 3- برنامه ریزی گام به گام به عنوان ابزار هدایت علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی. 4- تألیف و ترجمه آثار علمی پژوهشی و کاربردی برای پاسخ خرد به چالش های تخصصی و فرهنگی جامعه.
در مقاله ارائه شده در همایش با عنوان "مطالعه نسبت بین زیبایی و عفاف با تاکید بر آیات و روایات"، خانم دکتر ربابه غزالی بیان نمود: هنر اسلامی هنری است که می کوشد با حقیقت اسلامی رابطه دیرینه داشته باشد. دین اسلام به عنوان جامع ترین و کامل ترین برنامه زندگی بشر راهکارهای متعددی را برای رشد و تعالی اجتماعی انسان مطرح کرده و زیبایی یکی از جلوه‌های جذب و ذوق همراه با استنباط روحی در زندگی انسان است. در هنر اسلامی باطن و ظاهر صورت و محتوا هر دو تجمع امر الهی است. ارتباط بین عفاف به عنوان امر معقول (زیبایی معقول) با توجه به آیات و روایات و زیبایی در پوشش اسلامی به عنوان امر محسوس (متجسم) با تعریف حیا و نظام احسن در سبک زندگی مطرح است. نظام آفرینش بر اساس هندسه دقیق و منظمی بنا شده که در آن هر چیز به اندازه یا نسبت مشخص و متناسبی آفریده شده است. در نگرش قرآنی آفرینش تمام مخلوق ها زیبا و نیکوست. خداوند احسن الخالقین است. لذا شایسته است چنین انسانی در چنین نظام احسنی در ظاهر و باطن نیز به بهترین وجه ظاهر گردد. بدین ترتیب عفاف و حیا چون از زیبایی الهی نشأت می گیرد به طور مطلق زیبا ست. اما در رفتار بی عفتی و رذیله اخلاقی بی عفتی تعبیر بدی نمی شود. خداوند متعال هر موجودی را نیکو خوانده است اما رذیله بی عفتی مخلوق خدا نیست. رفتار به دور از قاعده فرد می‌باشد. شیوه اجرا در طراحی لباس یکی است اما نوک پیکان دو رویکرد متفاوت دارد که منجر به دو دیدگاه طراحی لباس بر اساس تفکر الهی و طراحی لباس بر اساس تفکر غیر الهی می‌شود.
دکتر طالب پور رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) بیان نمود: امروزه پوشش یک ضرورت اجتماعی است و هر فردی می‌خواهد ظاهر خود را به بهترین شکل بیاراید. پس پوشاک باید طرح و رنگ زیبا داشته باشد و با عرف جامعه هماهنگ باشد. به این نیاز ضروری جوامع طراحان و تولیدکنندگان پوشاک پاسخ می دهند و با بهره‌گیری از دانش طراحی و خلاقیت طرح هایی مورد پسند مصرف کنندگان ارائه می کنند. لذا در راستای تبیین جایگاه منسوجات و پوشاک اقلام ایرانی در تمدن نوین ایرانی – اسلامی، اولین همایش برنامه ریزی گردید. بیش از 70 مقاله از محققان، استادان دانشگاهی و دانشجویان به این همایش ارسال شد که نشان‌دهنده استقبال متخصصین از موضوع همایش است. داوری تمام مقالات توسط اساتید دانشگاهی و خبره انجام شد و 10 مقاله برای سخنرانی در همایش انتخاب شدند. سایر مقالات داوری شده نیز در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید.
دکتر مفتاحی رئیس رویداد مدآفرین و مدیر همایش درخصوص بررسی خاستگاه های هنر طراحی لباس اسلامی سخنرانی نمود. در این مقاله ادله لازم برای اثبات هنر طراحی لباس اسلامی که منشعب از وحی و علوم معنوی است و توسط انبیاء و ائمه ارائه شده، بیان شده است تا طراحان ایرانی- اسلامی بتوانند علاوه بر چادر، لباسی درخور مسلمانان طراحی نمایند.
وی افزود: لزوم حجاب و پوشش را در آیات 30 ، 31 و 60 سوره نور و همچنین در آیات 32 ،33 ، 53 و 59 سوره احزاب مطرح شده است و یکی دیگر از دلایل ضرورت طراحی لباس اسلامی، مبارزه با طاغوت است؛ از دیرباز، مبارزه با طاغوت و خلق و منش آن از مهمترین وظایف انبیاء و اولیاء الهی بوده است. چرا که لباس اولین ابزاری است که انسان می تواند از آن برای بیان اندیشه و عقاید خود استفاده نماید. وی همچنین درخصوص وجود روایات متعدد در اهمیت طراحی لباس مسلمانان از جمله عدم تشبه زن به مرد و بالعکس، خوش پوشی و زیبا بودن در جمع و خلوت، معطر بودن و خوشرویی سخنانی بیان کرد.
دکتر مریم مونسی درخصوص مقاله میزان ترجیح پذیری مد آهسته و سریع در پوشش اجتماع سخنانی ارائه و بیان نمود که در فرهنگ دهخدا، لباس به معنای پوشیدنی استفاده می شود. در هر دوره از تاریخ زندگی بشر، اشکال مختلفی از لباس وجود داشته است. در ابتدا، لباس تنها وسیله محافظت از انسان در برابر عوامل خارجی ازجمله سرما و گرما بود. وی افزود: بسیاری از محققان معتقدند که لباس می تواند ابزاری برای جامعه پذیری و کنترل اجتماعی باشد. در این میان، لباس های زنانه بیشتر از لباس های مردانه تغییر کرده است و لزوم بررسی لباس زنان ازآنجا ناشی می شود که با بررسی دقیق لباس زنان در یک جامعه، می توان دانش لازم را در مورد بخشی از فرهنگ آن جامعه بدست آورد. به نظر می رسد که در مسئله پوشاک دو الگوی متفاوت وجود دارد: الگوی اول بدون خدشه دار کردن هنجارهای مرسوم و بدون جلب توجه کنش های دیگران استفاده نوعی پوشاک جدید است. در این الگو، پوشاک طوری انتخاب می شود که زننده و غیرعادی نباشد؛ الگوی اول باعث جلب توجه دیگران نمی شود، اما الگوی دوم در نقطه مقابل قرار دارد. در این الگو توجه کنشگر جلب می شود و دیگران وادار می شوند که به آن کنش پاسخ دهند. دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که بشر از دیرباز به دلیل خصلت نوگرایی به دنبال چیزهای نو و تازه و به گونه ای مدگرایی بوده است.
دکتر سمیه علی بخشی با موضوع "تفاوت مد اسلامی با مادست فشن" سخنرانی و بیان کرد: اصطلاح modest (متواضع) ممکن است در سراسر مرزهای جهان دارای تعابیر متفاوت باشد در عین حال مشترکاتی نیز می تواند داشته باشد، هیچ تعبیر روشنی از این سبک پوشش وجود ندارد زیرا مادست تحت تأثیر ویژگی های اجتماعی-فرهنگی هر کشور است، پس نمی‌توانیم بگویم که این سبک پوشش ویژه زنان مسلمان هست و حتی نمی شود گفت که تمامی سبک های مادست مورد تایید اسلام است. با ظهور پدیده مد اسلامی و حجاب فشن در دنیای امروزه، بسیاری از جوامع مسلمان خصوصاً زنان به این پدیده نوظهور گرایش پیدا کرده اند از این رو بررسی این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی در نهایت از بحث خود نتیجه گیری و بیان نمود: اسلام با مدگرایی مخالف نیست. چرا که طبق روایات های مختلف تاکید شده که مسلمان باید طبق زمانه خود لباس بپوشد که در غیر این صورت لباس حکم لباس شهرت به خود می گیرد و مطابق با ارزش های اسلامی نخواهد بود. سبک پوشش مادست به طور کلی به علت سادگی در رنگ و طرح (عدم لباس شهرت)، و همین طور به خاطر بلندی برش های لباس و آزاد بودن آن در تن، تا حد زیادی شباهت به مد اسلامی دارد، اما به طور مطلق نمی‌توان این سبک را مورد تایید دین دانست زیرا در این سبک پوشیدن سر پوش اختیاری است، در بسیاری از موارد جوراب پوشیده نمی شود، پوشیدن بلوز کوتاه که فاق شلوار را نشان می دهد نیز در سبک مشاهده می‌شود. اگر در این سبک حدود حجاب در اسلام رعایت شود آن زمان است که می‌توان از آن به عنوان مد اسلامی نام برد.
خانم فاطمه سلیمانی شیرنگ با موضوع "بررسی طرح و نقش سفال جرجان (نقش پرنده) بر روی شال و روسری" سخنانی ارائه و بیان نمود: پوشش بانوان در گذر تاریخ، نمادی از جایگاه زن در هر فرهنگ و تمدنی است و از پوشش سر (شال و روسری) به عنوان یکی از مهم ترین اکسسوری ها، در پوشاک بانوان ایرانی می‌توان یاد کرد. تنوع و تحول در تولید شال و روسری می‌تواند نیاز مصرف کننده را تا حدودی مرتفع سازد و چه زیباست که یکی از این تنوعات در شال و روسری، نقش و طرح سفال باشد. شناخت و هویت تاریخی هنر سفالگری یکی دیگر از زیبایی‌های نهفته هنر تاریخ ایران است. اهمیت سفال نه تنها به عنوان کهن‌ترین صنعت دستی بشر، بلکه سفال با نقش و نگارهایی که سازندگانش در پس قرن‌ها به آن داده اند، تاریخ، فرهنگ و هنر انسان ها را نیز به نسل های بعد منتقل کرده است. با توجه به تنوعات بسیاری که در نقوش سفالینه های ایران وجود دارد.
وی افزود: انتخاب شال و روسری مناسب در کنار دیگر پوشاک، باید با دقت بالا و مهارت خاصی انجام شود. انتخاب جنس، رنگ و طرح و نقش آن بسته به سن شخص _ چهره و فرم صورت و مکان استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است، زیرا شال یا روسری را می توان در کنار لباس بانوان به عنوان تکمیل کننده پوشش دانست. در دنیای مد امروزه، چیدمان هر یک از اکسسوری ها در کنار دیگر پوشاک باید از دقت و مهارت بالایی باشد تا پوشش شخص را کامل و جذاب جلوه دهد. وی از صحبت های خود به شرح ذیل نتیجه گیری کرد:
1- آشنایی با فرهنگ و باورها و سنت ها از طریق مطالعه نقوش نمادین در آثار تاریخی و هنری بویژه سفالگری امکان پذیر است زیرا نقوش و تصاویر، سرشار از مفاهیم هستند. طرح و نقوش سفال جرجان بسیار دارای تنوع است و هر یک از آنها می­تواند به سبکی مدرن احیا شود.
2- انتخاب شال و روسری به دلیل پرکاربرد بودن و نیاز همیشگی بانوان در کنار پوشاک دیگر، بهتر است در صنعت مد به آن توجه شود. تنوع و تحول در تولید شال و روسری می تواند نیاز مصرف کننده را تا حدودی برطرف سازد و چه بهتر یکی از این تنوعات در شال و روسری، نقش و طرح سفال باشد؛ زیرا باعث شناخت و هویت تاریخی آن و همچنین، در زیبایی نهفته تاریخ ایران پی برد.
3- علاوه بر تأمین امنیت فردی از جهت محافظت سر در شرایط متنوع، پوشش در بین زنان مسلمان و بهره‌گیری از آن، به نیاز طبیعی خودآرایی انسان نیز پاسخ می‌دهد که تنوع الگوهای پوششی در میان افراد و نیز زیبایی‌ها و جذابیت های به کار رفته در شال و روسری، مؤید این مسئله است. افراد با توجه به سلایق، انگیزه‌ها و فرهنگ حاکم بر محیط، در انتخاب شکل، رنگ و جنس مورد علاقه خود اعمال نظر می‌کنند و با جلوه‌گری از طریق آن، به حس خودآرایی و زیبایی دوستی درونی شان پاسخ می‌دهند.
دکتر حمیده جعفری "تأثیر سبک هنری سیمبولیسم (نمادگرایی) بر مد و طراحی لباس نوین" را ارائه و بیان نمود: نشانه شناسی آثار هنری از دیدگاه پانوفسکی شامل: مرحله اول بررسی فرم های ناب، مرحله دوم معنای قراردادی و ثانویه ی نقش مایه های هنری و مرحله سوم معنای واقعی یا محتوایی است. نشانه شناسی لباس اصطلاحی است که به طرح و آداب و رسوم مرتبت با لباس اشاره دارد که در آن از نوعی نمادگرایی که دارای قوانین و هنجارهاست الگوبرداری می شود.
وی افزود: مد به عنوان رسانه قدرتمند هویت جمعی و بیان فرهنگی یک جامعه است و مد و فرهنگ بازتاب باورهای یک جامعه است. اهمیت و ضرورت آگاهی از فلسفه نمادها و بکارگیری آن ها به عنوان بازتاب فرهنگ و هویت یک قوم یا یک ملت است.
دکتر رضا اکبری بنگر در مورد آشنایی با پوشاک سنتی مردان و زنان آذربایجان شرقی سخنرانی و بیان نمود: حفظ لباس های سنتی به عنوان مجموعه ای از پوشاک، کلاه، کفش و زیورآلات مردم یک منطقه به جهت بهره مندی نسل بعد از این مجموعه هدف اصلی ما می باشد. پوشاک سنتی زنان آذربایجان شرقی بیشتر از جنس ابریشم، ترمه و یا مخمل است و تن پوش ها اغلب با توری های طلا و نقره در سر آستین ها تزیین می شود.
وی همچنین تشابه پوشش زنان و مردان آذربایجان شرقی با دیگر اقوام ایرانی را بررسی و بیان کرد: پیراهن های زیری و رویی زنان آذربایجان شرقی به ترتیب مشابه پیراهن بانوان کرد کرمانشاه و زنان قشقایی و زنان بختیاری است. همچنین تنبان زنان گیلانی، بختیاری و قشقایی با شلیته و تنبان بانوان آذری شباهت بسیار زیادی دارد. وی در نتیجه گیری خود بیان نمود که پوشاک مناطق مختلف ایران نشان از فرهنگ و ذوق هنری بالای ملت آن است. لباس های سنتی با ارزشترین نماد فرهنگ و تمدن جامعه بشری است. فرهنگ فقط به اعتقادات و رفتارها محدود نشده و شامل دانش، هنر، اخلاق، قانون، آداب و رسوم و سایر توانایی ها و عادات دیگری است که انسان به عنوان عضوی از جامعه بدست می آورد. پوشاک به جامانده از نسل های قبل بسیار ارزشمند بوده و با تحقیق و ثبت علمی آن امکان استفاده جوانان نسل بعد نیز از آنها بوجود خواهد آمد و جوانان نسل بعد با الهام گرفتن از هویت خود و الگوهای پوششی نیاکان خویش، طرحی جدید در پوشش خود ایجاد کرده، اولین قدم در جهت جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانگان در فرهنگ بومی و محلی خواهند بود.
در پایان دکتر طالب پور دبیر علمی همایش به جمع بندی مطالب پرداخت و بیان کرد: اولین مسئله ای که مطرح می شود؛ اهمیت طراحی لباس در ایران و طراحی مد اسلامی می باشد. ریشه های زیبا شناسی پوشش که مربوط به عفاف و حجاب است. در تعداد بسیاری از مقالات ارائه شده در این همایش به مد اسلامی خیلی تأکید شده پس ضروری است به شاخصه‌های مد اسلامی بیشتر پرداخته شود. صنعت مد و پوشاک می تواند اهمیت بسیاری در اقتصاد کشور داشته باشد پس لازم است بیشتر به آن پرداخته شود. در حوزه طراحی استفاده از هنر ایرانی و لباس اقوام ایرانی مورد توجه قرار گیرد.
لذا به نظر می رسد با برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها در حوزه طراحی منسوجات و پوشاک به نتیجه گیری های خوبی برسیم که منجر به نقادی کردن و پژوهش‌های کاربردی ‌گردد و توصیه می‌شود دانشگاه‌ها در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.
در پایان خانم دکتر طالب پور از حسن توجه شرکت کنندگان نسبت به برنامه تشکر کرد.
شایان ذکر است؛ در این همایش ملی مقالاتی از پژوهشگران علاقمند حول محورهای "منسوجات نوین ایرانی- اسلامی؛ طراحی پارچه ایرانی اسلامی؛ طراحی لباس ایرانی اسلامی و سایر حوزه های کاربردی دریافت شد و پس از داوری مقاله های برتر برگزیده شدند که طی دو روز در تاریخ های 28 و 29 بهمن ماه 1400 در این همایش به صورت سخنرانی آنلاین ارائه می‌شوند. بقیه مقالات نیز در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهند شد.

لینک های مرتبط:
 
لینک کامل همایش: https://meeting.alzahra.ac.ir/lp41do1c5pnx/ 
 
   
   
   
   
   
 

تاریخ:
1400/11/28
تعداد بازدید:
140
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه الزهرا
 تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،ساختمان خوارزمی، طبقه ششم، پژوهشکده زنان کدپستی : 1993893973
تلفن : 982188058926+ , 982188049809+ فاکس : 982188067895+
 WRC[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.