صفحه اصلی
العربیة
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی
معرفی پژوهشکده
تاریخچه پژوهشکده زنان
اساسنامه
افتخارات
منشور اخلاقی
اهداف و چشم انداز
برنامه راهبردی و عملیاتی
روسای پژوهشکده زنان از ابتدا تاکنون
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)
شوراها و کارگروه های تخصصی
نمودار سازمانی
پرسش های متداول FAQ
نقشه وب سایت
امور پژوهشی
معاون پژوهشی
آیین نامه ها و فرم های پژوهشی
محصولات رایگان پژوهشی
فرایندهای پژوهشی
طرح های تحقیقاتی
طرح های موظف
طرح های تحقیقاتی ارتباط با صنعت و جامعه
آثار و تالیفات اساتید
هسته های پژوهشی
فراخوان و اولویت های پژوهشی
فهرست نشریات علمی معتبر و نامعتبر
سامانه و نرم افزارهای پژوهشی
سامانه همانندجو
سامانه پرسا
سامانه پیشینه پژوش
اطلاعات مفید پژوهشی
راھنمای ایجاد پروفایل درGoogle Scholar
راهنمایی ایجاد پروفایل درresearchgate
راهنمای ساخت و تکمیل پروفایل ORCID ID
راهنما و ساخت تکمیل پروفایلpublons
فهرست نمایه های استنادی و تخصصی معتبر بین المللی
ارتباط با صنعت
پژوهشگران برتر
1401
1400
1399
1398
قبل ازسال 1397
پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده پژوهشکده زنان
فعالیت ها
کارگاه ها و نشست های تخصصی
سال 1394
سال 1395
سال 1396
سال 1397
سال 1398
سال 1399
سال 1400
سال 1401
سال 1402
همایش ها و سمینار ها
ملی
1378
1379
1381
1388
1399
1400
1401
بین المللی
1391
1395
1396
1399
1400
1401
ارتباط با جامعه
همکاری با رسانه ها
1400
1401
1402
مدیریت سبز
مدیریت سبز پژوهشکده زنان
معرفی
اصل 50 قانون اساسی ج.ا.ا
محیط زیست در تعالیم اسلامی
اقدامات و فعالیت های مدیریت سبز
اطلاع نگاشت 20 جمله محیط زیست از رهبر معظم انقلاب اسلامی
آیین نامه ها و فرم ها
آیین نامه ها
فرم ها
عملکرد سالیانه پژوهشکده زنان
سال 1400
سال 1401
امور بین الملل
فعالیت های بین المللی
پژوهش های بین المللی
گروه های پژوهشی
روانشناسی و علوم تربیتی
خانواده درمانی (مطالعات خانواده)
مطالعات علوم اجتماعی و توسعه
نشریات
فصلنامه علمی مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان
فصلنامه علمی مطالعات زن و خانواده
افراد
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)
کارشناسان
اعضای هیات علمی
اساتید بازنشسته
سردبیر نشریه ها
امکانات
کتابخانه
آزمایشگاه
سالن دکتر طوبی کرمانی
تراس پژوهشکده زنان
تماس با ما
ارتباط مستقیم با رئیس پژوهشکده زنان
ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات
شماره داخلی اعضای پژوهشکده زنان
نحوه تعامل با اعضای هیات علمی پژوهشکده زنان
چندرسانه ای
کلیپ معرفی پژوهشکده زنان
بروشور معرفی پژوهشکده زنان
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم ها
پادکست عمومی
پادکست پژوهشی
پادکست پژوهشی سال 1402
کلیپ پژوهشی
پژوهشکده زنان در آپارات و رادیو نمای دانشگاه الزهرا(س)
گزارش تصویری جلسات شورای پژوهشی
سال 1402
سال 1403
سرود دانشگاه الزهرا(س)
یادداشت روز
برگزاری دومین وبینار از سلسله نشستهای توانمندسازی زنان
برگزاری دومین وبینار از سلسله نشستهای توانمندسازی زنان
در حوزه توانمندسازی تربیتی _ فرهنگی زنان
دومین وبینار از سلسله نشستهای توانمندی سازی زنان با موضوع: توانمند سازی تربیتی _ فرهنگی زنان توسط پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری مراکز اجرایی، دانشگاهی، ملی و بین المللی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س)، مورخ 16بهمن 1399 به صورت حضوری – مجازی برگزار شد. وبینار مذکور در فضای مجازی و با بخش زنده در آپارات دانشگاه الزهرا(س ) و بیش از 700 مخاطب برگزار شد. در ابتدای جلسه سرکار خانم دکتر لاله افتخاری دکترای الهیات علوم قرآن وحدیث، استادیار دانشگاه شاهد، نماینده مردم تهران در دوره های 7-9، با موضوع راهکارهای ترویج قرآن و سبک زندگی قرآنی سخرانی کردند. ایشان در خصوص سبک زندگی قرآنی به عنوان سبک زندگی متناسب در تمام ابعاد زندگی، سبک زندگی انسان کامل و.. توضیحاتی دادند. طبق سخنرانی دکتر افتخاری اگر سبک زندگی با فطرت همسو نباشد همان اتفاقاتی می افتد که به عنوان الگوی دوم در غرب شکل گرفت و برای آن اسنادی به وجود آمده که نتوانسته رضایتی برای زنان در غرب به ارمغان بیاورد و ما این عدم رضایت را در اجلاسهای سازمان ملل میبینیم که همه به دنبال سبکی دیگر هستند که همان سبک زندگی فاطمی است. ایشان اشاره داشتند که قبل انقلاب جلسات قرآن خودجوش برای افراد وجود داشته، اما گستردگی و تنوع نداشه و بعد انقلاب در زمینه سبک زندگی قرآنی اقدامات زیادی انجام گرفته است برخی از این اقدمات عبارت از: گستردگی و ترویج جلسات قرآنی خانگی(به عنوان طرح نورالثقلین اجرا شده است. اگر در منازل و جمع چند نفره خانواده که انس و الفتی بینشان وجود دارد جلسات قرآنی برگزار و خانواده حول محور قرآن جمع شوند به ترویج سبک زندگی قرآنی کمک میکند)، تأسیس رشته علوم قرآنی در دانشگاه ها برای زنان(70 تا 80 درصد فارغ التحصیلان رشتههای علوم قرآنی خانمها هستند که اساتید این رشتهها در آینده خواهندبود)، درصد بالای از مربیان و پژوهشگر قرآنی زن، اعطای امتیاز تحصیل در یک مقطع بالاتر تحصیلی به حافظان برجسته قرآن به عنوان یکی دیگر از طرحهای قرآنی، گردآوری آثار و پایان نامههای قرآنی (بیش از 30 هزار پژوهش توسط خانمها شکل گرفته) و برنامه هایی تجلیل سالیانه از آنان، برگزاری کلاس های آموزش روان خوانی، تفسیر، تجوید، لحن و ... انجام پژوهش های قرآنی برای اقشار و سنین مختلف، تجلیل از چهره های قرآنی، راه اندازی شبکه قرآن در سیما و صدای جمهوری اسلامی، برگزاری مسابقات قرآنی برای خانمها، تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه سند و منشور توسعه فرهنگ قرآنی و اختصاص بخش زیادی از آن به زنان و خانواده، راه اندازی فراکسیون قرآن، نماز و عترت توشسط مجلس شورای اسلامی، 65 درصد از فعالان مؤسسات قرآنی، حمایت از سازمانهای مردم نهاد و NGOهای قرآنی، وجود 6 هزار نفر از زنان با مدرت تحصیلی قرآن کریم، تدریس تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاهها در رشته علوم قرآنی، تأسیس حوزههای علمیه خواهران، تأسیس مهدکودکهای قرآنی، راه اندازی معاونت های قرآنی در وزارتخانه های مربوطه و طرح ملی حفظ قرآن کریم برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مباحث قرآنی برای زنان.
در ادامه دکتر انسیه برومند مدرس قرآن و عترت دانشگاه تهران با نگاهی به فعالیت های مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت در توانمندی سازی دینی – فرهنگی زنان به معرفی فعالیت های مدرسه قرآنی دانشگاه تهران پرداختند. ایشان افزودند که مدرسه قرآنی مجموعه ای است با اعتقاد به ویژگی تبیان بودن قرآن همت خویش را بر آن قرار داد تا با محور قرار این رزق جاویدانی زمینه انتشار عطر این گل خوشبو را فراهم سازد. به همین جهت به انحاء مختلف و در جمیع عرصههای ممکن متناسب با سطوح مخاطبان خود اقدام به نشر فهم روشمند قرآن نمود. محصول فعالیت های این مجموعه در طول سالهای اخیر آثار و نتایج گوناگونی را به لطف خدا به همراه داشته است. به دلیل طیف گسترده مخاطبان خانم در این مجموعه، زمینه مستعدی برای توانمند سازی زنان در زمینه های دینی و فرهنگی برکت ویژهای است که شامل حال این جمع شده است. مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام دانشگاه تهران از سال 1383 فعالیت خود را در زمینه آموزش نخبگان قرآنی، برگزاری همایش های قرآنی و تحقیقات در زمینه انس با قرآن و تدبر در آن آغاز نمود و هم¬ اکنون دارای دوره های آموزشی قرآنی در سطوح مختلف بوده و همایش های قرآنی متعددی را در زمینه آشنایی با سوره¬های قرآن در سطح دانشگاه¬ها برگزار می¬نماید. همچنین این مجموعه بالغ بر 200 عنوان کتاب در سطوح بنیادی، ساختاری، راهبردی، مهارتی، عمومی، از نگاه المیزان و با موضوعات قرآن و امام، هستی، انسان، جامعه تالیف نموده است. مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت در راستای توسعه در راستای توسعه آموزههای قرآنی، همزمان با آثار متعدد پژوهشی چهارده مرکز تخصصی ایجاد نموده است. دکتر برومند در خصوص زمینه های توانمند سازی فرهنگی – دینی زنان در مدرسه قرآن را به شرح ذیل توضیحاتی دادند: 1.آموزش دوره¬های تدبر( از آنجا طیف گسترده مخاطبان این مجموعه را بانوان طیف های مختلف جامعه تشکیل می دهد در این مجموعه بانوان محیطی مطلوب برای آموزش روش های تدبر دارند.، در این مجموعه زمینه آموزش مطلوب بانوان به بانوان و در نتیجه بسترسازی برای رفع احتیاجات آن¬ها با مراجعه به بانوان و بی نیازی از ارجاع نیاز به آقایان فراهم شده است.، اصولا آداب این مجموعه این است که زنان در مرتفع سازی نیازهای گوناگون خود به گونه ای مستقل شوند تا زمینه برای اجرای حدیث شریف حضرت زهرا سلام الله علیها فراهم آید.(2.مدرسه اهل بیت نبوت به صورت ویژه روی زن و خانواده و از خانواده ها شروع شده(این مدرسه به صورت ویژه به مباحث زیر می پردازد :نظام جامع شخصیتی زن در قرآن کریم در منظرهای گوناگون آن، ارایه آموزش های تخصصی تدبر به منظور تربیت پژوهشگر زن قرآنی در حوزه خانواده، شکل دهی گروه های مطالعاتی ویژه بانوان در حوزه خانواده ، شکل دهی گروه های پژوهشی ویژه بانوان در حوزه خانواده) 3. بیوت نورانی: این طرح به منظور انتشار نورانیت قرآن در خانه های این سرزمین طراحی شده است:(در این طرح بانوانی که دانش آموخته دوره های تدبری مدرسه قرآن هستند با بانوانی که تمایل دارند حلقه ای نورانی داشته باشند و خانه هایشان را به نور قرآن مزین کنند در شبکه ای منسجم بر اساس مناطق شهری با یکدیگر مرتبط شده و بنابر طرحی از پیش تدوین شده تمامی سوره های قرآن را به صورت تدبری مطالعه می کنند و از محتوای تعالی بخش قرآن در فضای خانه خویش بهره مند می شوند). دیگر فعالیت های مدرسه برای تسهیل حضور زنان در فعالیت های فرهنگی – دینی: مشاوره خانواده: مشاوره به منظور حل اختلافات خانوادگی با توجه آموزه های قرآن، مشاوره تربیت فرزند، مشاوره ازدواج: در این بخش هم معرفی دخترها و پسرها بنابر دریافت و صحت سنجی و تصحیح اطلاعات انجام می شود و هم در حد امکان در قالب مشاوره با طرفین همراهی می شود تا فرایند شناخت دختر و پسر حتی الامکان مصون از آسیب باشد، مشاوره پایان نامه: در این بخش بنابر تمایل و توانمندی و رشته دانشجو موضوعات بین رشته ای پیشنهاد می شود، مشاوره مربی قرآن: در این بخش افراد بنابر سطح و علاقه و توانمندی شان برای حضور در سطوح مختلف آموزش تدبری تجهیز می شوند، فرهنگ سازی حضور توام مادر و فرزند در کلاس ها، فراهم ساختن فضای تعامل سالم با آقایان، اردوهای علمی خانوادگی، فراهم ساختن محیط امن برای حضور فعال زنان، فراهم ساختن شرایط طرح ایده های گوناگون، جلسه خانوادگی، اردوهای علمی خانوادگی.
دکتر مهر انگیز شعاع کاظمی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در خصوص توانمندسازی زنان راهی برای احساس امنیت روانی، احساسی ارزشمندی و تقویت فضایل زناشویی سخنرانی کردند. دکتر شعاع کاظمی افزودند: زنان برای اطمینان از تداوم رابطه با همسرشان به احساس امنیت نیاز دارند و بدترین حالت احساس عدم امنیت است. این یک حقیقت ساده اما مهم است؛ وقتی خانم ها احساس امنیت می کنند، در بهترین حالت روحی خود قرار می گیرند، بیشتر احساس آرامش کرده و کمتر عصبانی می شوند حساسیت کمتری به مردان پیدا می کنند. به عبارت دیگر مردان هر چپه بیشتر راجع به زنان بدانند کمتر از دست زنان ناراحت می شوند. طرحواره ها (تقاضا و کناره¬گیری) موضوع دیگری بود که خانم دکتر کاظمی به آن اشاره کردند. هرچه احساس عدم امنیت افزایش یابد زنان حساسیت بیشتری نشان میدهند و بیشتر سعی می کنند راهی برای ایجاد امنیت پیدا کند و از نظر مردان این حالت زنان بیانگر ضعف آنان است در صورتیکه زنان آن را انعکاس حس عدم امنیت می دانند. ایشان افزودند: وفاداری، احترام و قدردانی، سازگاری، مسئولیت پذیری، پذیرفتن، همدردی، نزدیک شدن، ارتباط، زمان بندی و برنامه ریزی و تعهد از مواردی که سبب ایجاد احساس امنیت در زن می شود. همچنین بی وفایی و هوشیاری، ناسازگاری، عدم مسئولیت پذیری، طرد کردن، پیشداوری کردن، دوری کردن، سکوت، نادیده گرفتن مسائل، بی نظمی و عدم برنامه ریزی، عدم تعهد از جمله مواردی است که سبب ایجاد احساس عدم امنیت در زن می شود. در طول تاریخ زنان به خاطر ارزش هایشان مورد توجه قرار گرفته اند: ارزش دارایی پدران، ارزش جهیزیه، ارزش نفوذ خانوادگی، ارزش جوانی و زیبایی و قابلیت بچه دار شدن. زمان خیلی از چیزها را تغییر داده است؛ اما آنچه هنوز دست نخورده باقی مانده است نیاز عمیق زنان به مورد تحسین قرار گرفتن است. زن چیز بیشتر از مشارکت و حضور همسرش در روابط احتیاج دارد تا احساس خود را با واژه ها و رفتارهای محبت آمیز بیان کند. دکتر شعاع کاظمی در ادامه در خصوص قدردانی از زنان: (سوال از احساس و افکارش، موضوعات مورد علاقه زن، احوال او را پرسیدن، مرور خاطرات)، مشارکت و همراهی:( مرد به زن اجازه مشارکت و همرای دهد تا زن احساس ارزش و اهمیت کند)، احساس ارزش و بی ارزشی: (هماهنگی و گروهی خود را نشان دادن - نیاز خود را مخفی کردن و توجه و علاقه- بی توجهیی و بی علاقگی و...،) تقویت فضایل زناشویی: (به معنای نقاط قوت یا ویژگی های شخصیتی که امکان زندگی خوب یا زندگی با ارزش را فراهم می کند)، توضیحاتی دادند.
صبا عبدالعظیم عبد الوهاب الربیعی استاد جامعه الزهرا(س) و علوم الدینه بصره در خصوص مجمع زنان مبلغ، اهداف و دستاوردها آن توضیحاتی دادند: تبلیغ و هدایت مردم از مهم ترین وظیفه پیامبران، مراجع علمی و مبلغان بوده و در حال حاضر با وضعیت مشکلات و تهاجم فرهنگی غرب و هدف قرار گرفتن جوانان، نقش این رسالت پررنگ تر می شود. طبق صحبت های ایشان این مجمع با حدوداً 25 شعبه و 767 مبلغ زن زیر نظر مجموعه شیخ محمد یعقوبی فعالیت می کنند. ایشان به خلاصه ای از دستاوردها مجمع زنان مبلغ اشاره داشتند: تالیف کتاب، کتاب راهنمایی خانواده در مورد مشکلات و راه حل آن، روز جهانی در مناسبت مبعث پیامبر، روز جهانی عفاف در مناسبت ولادت حضرت زینب(س)، فعالیت های رسانه ای، تبلیغ در مناسبت های دینی به نام تبلیغ حسینی، تبلیغ در مدارس همه مراحل درسی برای نشر علوم اهل بیت و برنامه فرهنگی.
منا العبد از انجمن زنان عمان در منطقه صلاله در خصوص این انجمن توضیحاتی دادند. ایشان اقدامات این انجمن را در سال های اخیر دسته بندی کردند و افزودند: انجمن عمان در منطقه صلاله درسال 2015 به دنبال افزایش آگاهی زنان و خانواده در سطح فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است که در سال 2016 سعی داشته سطح آگاهی زنان را بالا برده و عادات خوب و اصول اخلاقی را در بین مردم رواج دهد و در خصوص پدیده های نوظهور ضد اخلاقی به مردم آگاهی دهد تا از آن اجتناب کنند. در سال 2017 سلسه برنامه تلویزیون جهت تعالی اندیشه و تفکر مردم تولید کرده است. در سال 2018 سمینار بزرگی برای خانواده ها با مدیریت رفاه اجتماعی منطقه برگزارکردند این سمینار روی ارزش های اخلاقی و نقش خانواده تاکید داشت. در سال 2019 نیز روی جوانان به عنوان مهم ترین منبع انسانی کار کردند. از جمله اقدامات اخیر این انجمن فعالیت خدماتی، اقتصادی، فرهنگی، دینی و... در خصوص بررسی مشکلات خانواده ها در شرایط کرونایی می باشد.
ابتسام عباس علی مدیرة جامعة الزهراء (س) للعلوم الدینیة /النجف الاشرف جامعه الزهرا کربلا در خصوص دانشگاه الزهرا تشکلات و دستاوردها آن موارد ذیل را مطرح کردند: اهمیت دانش از منظر آیات قرآنی و روایات، فراهم نمودن فرصت برای زنان طالب علم، دارای دیدگاه راهبردی، رسالت دانشگاه: تربیت زنان متعهد و مسلط به علوم دینی زیر نظر استاد شیخ محمد یعقوبی، مدت زمان تحصیل: در حدود 8 سال، برنامه درسی: بر پایه ادغام علوم اسلامی حوزه با علوم نوین از زبان انگلیسی و برنامه توسعه ای، تدریس دروس آیت الله شهید صدر در اصل 1 و 2و 3 همچنین از اصول مظفر، و دروس فلسفه، دروس شیخ سبحانی و عالم رجال و قواعد فقهی، علوم قرآن و علوم حدیث و ... ، از جمله شعبه های دانشگاه الزهرا (س) عبارت از: بصره، بغداد، ناصریه ،کربلا ، خروجی دانشگاه الزهرا: مجمع مبلغان، مرکز خانواده خوشبخت، مرکز پژوهش های الزهرا(س)، تالیف تعدادی از کتاب های مفید درباره خانواده، نقش فعال در تربیت زنان متعهد حوزوی، دعوت مهمانان خارجی و زنان فعال خارجی بطور خاص و برگزاری نشست و سخنرانی برای آنان.
حنان خبیر ابراهیم شبر استادة فی جامعة الزهراء ع للعلوم الدینیة در خصوص نقش سه گانه زن به عنوان ، همسر، مادر و زن خانه دار سخنرانی داشتند.
ایشان در مورد دانشگاه الزهرا(س) نجف توضیح دادند: این دانشگاه سعی دارد علوم دینی را در سطح عراق ترویج و وظایف زنان را در عرصه های مختف(یک زن به عنوان مادر، به عنوان استاد، به عنوان همسر، به عنوان زن خانه دار و..) فعال کند. در این دانشگاه این مساله بررسی می شود که یک زن چگونه می تواند در حوزه تربیتی ورود کند ؟، وظایف یک زن چیست؟، و...
جامعه الزهرا (س) اقدامات بزرگی برای زنان انجام داده و سعی دارد حلقه بین زن و قرآن باشد. خانم ابراهیم شبر اعقاد دارد قرآن راه درست در دل انسان است و اگر زنان آن را لمس کنند موجب هدایت آنان می شود. در واقع قرآن کتاب هدایت است و قانون کاملی دارد و اگر بر اساس سفارش ها و نصیحت های آن عمل کرد؛ می توان زندگی را نظم بخشید. ایشان افزودند: ما باید زنان را تشویق کنیم که بر اساس راهنمایی های قرآن عمل کنند و مشکلات موجود جامعه با قرآن حل شود. زن بدون قرآن یعنی جهل و نادانی و وظیفه استاد دانشگاه این است مفاهیم قرآنی را به زنان یاد بدهند. در ادامه ایشان به آیه 25 سوره مبارکه قصص و در خصوص مفاهیم قرآنی در زمینه شرم و حیا زن در ارتباط با نامحرم توضیحات دادند. ایشان گفتند که ما باید جامعه پیرامون خود را با الگوی بالا و صحیح آشنا کنیم و الگوی سالم برای زنان تعریف کنیم و همچنین مفاهیم قرآنی برای دانشجویان ترسیم کنیم و بهترین الگو برای معرفی الگویی قرآنی است. ایشان حضرت زهرا(س) به عنوان بالاترین الگو برای زنان معرفی کردند و اشاره داشتند به بیانات پیامبر بزرگ اسلام در خصوص الگوگرفتن از حضرت زهرا(س) و افزودند که پیامبر(ص) توجه خاصی به این بانو داشته و فرموده اگر زیبایی قرار باشد مجسم شود مطمئناً حضرت زهرا است. استاد ابراهیم شبر بعد از توضیح در خصوص عمل به قرآن و الگوسازی برای زنان، در مورد اینکه چگونه به دختران یاد بدهیم تصمیم بگیرند، توضیحاتی دادند؛ و در این مورد به تصمیم بزرگ حضرت ام البنین در انتخاب حضرت علی (ع) به عنوان همسر اشاره کردند که با وجود اینکه می دانست زندگی سختی را با آن حضرت خواهد داشت ولی زندگی با ایشان را بر زندگی مرفه ترجیح دادند. ایشان در پایان به توضیح سخنانی از امام خمینی(ره) در خصوص زن و جایگاه انسان ساز بودن او پرداخت و گفتند که ما باید زنان را تشویق به شناخت ارزش های خود کنیم.
خانم عاطفه سعیدی نژاد مدیر اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به معرفی طرح ملی نهضت پیشرفت بانوان پرداختند. دکتر سعیدی نژاد سخنرانی خود را با این سوال آغاز کردند که ورود زنان به عرصه های جمعی در چه مسائلی است؟ ایشان افزودند: بعد از جنگ تحمیلی ما طرح و برنامه ای برای حضور زنان در پیشبرد مقاصد انقلاب اسلامی نداشته ایم. و امروز یک سوال اساسی مطرح است که ناظر بر الگوی سوم مقام معظم رهبری می باشد؛ ورود زنان به صورت جمعی در چه مسائلی و در چه حدی است؟. برای پاسخ به این سوال باید به بیانیه گام دوم انقلاب مراجعه کرد. بیانیه مقام معظم رهبری محور کلان (که امروزه باید جدی گرفته شود)، گفتمان که ما احتیاج داریم و حرکت عمومی انقلاب در مسیر شکل گیری پیشرفت اسلامی را بیان می کند. ایشان در ادامه به مسئله هدایت حرکت های گوناگون مردمی خودجوش اشاره داشتند و گفتند اگر بخواهیم به جامعه زنان هویت و کرامت بخشی بدهیم. باید عرصه های مختلفی با حفظ شأن خوبی در جامعه برای نقش آفرینی زنان تعریف کنیم. این عرصه باید در راستای پر کردن خلأهای مسائل اجتماعی مثل مسائل تربیتی، تولید محصولات، فرهنگ .. باشند. خیلی از این مسائل با حضور آحاد جامعه زنان قابل حل است و علاوه بر اینکه فایده ای به جامعه می رساند به زنان نیز هویت بخشی لازم داده و زنان احساس می کنند از ظرفیت و توان آن ها به نحوی شایسته استفاده خواهد شد. دکترسعیدی نژاد عرصه عمومی را یکی از مهم ترین عرصه های مؤثر برای نقش آفرینی زنان معرفی کردند و افزودند اثرگذاری زنان در محیط های خانواده، فامیل، همسایه، محله، همکاران، دوستان، اطرافیان و... بسیار مهم و قابل توجه است و اگر ما این مسئله را خیلی خوب برای جامعه زنان تصویرسازی کنیم و مدل های اثرگذاری در این محیط ها، شکل آن، مهارت های مرتبط به آن را به زنان یاد بدهیم؛ شاید مسئله بی هویتی به صورت عمومی حل بشود. دکتر سعیدی نژاد افزودند در نگاه اسلامی چند پیوند جدی میبینم که به رسمیت شناخته شد؛ 1. صلحه رحم و پیوند با خانواده 2. پیوند با همسایه 3. پیوند عطوفی و ایمانی و شبکه نظام ولایی. ایشان بیان کردند؛ ارتباط و رفت و آمدها با افراد، فامیل، مراسم عروسی و عزا و... فرصت مهم اثرگذاری و اصلاح محیط است. اما ابتدا باید شأنیت این اتفاق را در جامعه ایجاد و ذهن جامعه را به این قضیه آشنا کرد. زنان قدرت خلق و ایجاد دارند و می توانند محیط را با خود همراه کنند. اما متاسفانه در فضای آموزش های رسمی به پرورش ظرفیت های زنانه توجه نشده و زنان ما خیلی رشد طبیعی فارغ از فضای آکادمیک دارند. ایشان از زنان میانسال و سالمند به عنوان زنایی پرقدرت و قوی یاد کردند که کل خاندان و محله را مدیریت می کردند ابزار مدیریت این زنان قدرت زنان بوده است. خدواند این فطرت را در وجود زن گذاشته تا بتوانند اصلاحات اجتماعی را رقم بزند. بنابراین حضورهای معمول زن در خانواده و سایر محیط های ارتباطی همسایه، محله و دوستانی یکی مهم ترین محیط های اثرگذاری است. ما باید جامعه را متوجه این ظرفیت و اثرگذاری کنیم. در نگاه اسلامی فاصله بین خانه و اجتماع برای زنان نداریم ایشان حضرت زهرا( س) را به عنوان الگوی زنان معرفی کرد و افزودند که حضرت زهرا(س) علاوه بر خانواده، در اجتماع نیز حضور پررنگ داشته است. در نگاه غرب برای زن، خانه از اجتماع جدا است و این زن را بی هویت نشان می دهد. در حالی که یک زن با توجه به خانه و خانواده می تواند تاثیرگذاری بزرگی در اجتماع داشته باشد.
وفاء زلیتنی کارشناس امور بین الملل در خصوص اهمیت زنان به عنوان همسر در خانواده سخنرانی کردند: چگونه نقش زن در جامعه را پررنگ تر کنیم؟ بررسی این موضوع از سه جهت: دید اسلام به همسر نمونه، جایگاه زن در اسلام، چرا و چگونه هویت زنانه مان و دید اسلام به زن را بپذیریم؟. امام علی ع فرمودند: "زن گل است، نه کارگزار" یعنی زن یک موجود مهربان و لطیف و زیبا است، و نباید از نشان دادن این ظرافت بترسد. علاوه بر این، وظیفه اصلی زن رسیدگی به خانه خود است، حتی اگر در بیرون منزل مشغول باشد، که حق هم دارد، ولی اولویت او باید خانه، همسر و فرزاندانش باشد. همه کارهایی که در خانه انجام می دهد، مثل آشپزی یا تمیز کردن خانه، وظیفه او نیست، بلکه از روی عشق انجام می دهد. با این وجود، اگر کار زن در بیرون منزل (که وظیفه اصلی زن نیست) از انجام وظیفه همسری و مادری جلوگیری کند، ترک کار واجب تر است، البته در صورتی که زن احتیاج مالی نداشته باشد، چرا که امام علی(ع) می فرمایند: "کارهاى مستحب اگر به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمى شود".همچنین ایشان اضافه کردند بر اساس آموزه های دینی، وظیفه اصلی زن متاهل این است که آرامش را در خانه فراهم کند و منبع احساسات و عواطف در خانواده باشد. این نگرش در غرب بسیار مورد انتقاد قرار گرفته چرا که غربی ها اعتقاد دارند زن و مرد باید در یک سطح باشند، اما این موضوع با غریزه زن و دستورات الهی مطابقت ندارد. ایشان افزودند: برای پی بردن به جایگاه زن در اسلام، می توانیم به سخنان امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب رجوع کنیم: امام خمینی ره فرمودند که موفقیت و ناکامی جامعه به زنان آن جامعه بستگی دارد؛ رهبر انقلاب به زنان فرمودند که در راه جهاد نفس بسیار تلاش کنند و خواسته های خدا را به خواسته های نفسانی خود ترجیح دهند، چرا که با این کار، همسر و فرزندان او نیز الگو برداری خواهند کرد. پس چرا و چگونه باید نقش یک سرباز پنهان، نقش همسر و هویت زنانه مان را بپذیریم؟ اگر بخواهیم بهترین زندگی را در دنیا و آخرت داشته باشیم، باید زنانگی مان را بپذیریم، در مورد آن صحبت و تفکر کنیم و نقش خود را بدانیم. پذیرفتن این نقش مصداق انتظار امام زمان است و راضی بودن به رضای خداوند موجب خوشبختی و و شکوفایی همه استعداد هایمان خواهد شد. اما اگر این نقش که اسلام تعیین کرده را نپذیریم، زندگی مان پر از رنج و عذاب خواهد بود چرا که این مخالفت بیهوده است و چیزی را عوض نمی کند، پس بهتر است وظایفمان را در راستای این نقش انجام دهیم.
لینک های مرتبط :
خبرگزاری بین الملل قرآن
تاریخ:
1399/11/16
تعداد بازدید:
668
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
کد امنیت
تمامي حقوق سايت براي
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.