نشست پنجم از سلسله نشست های دوشنبه های پژوهشی در پژوهشکده زنان برگزار شد.
پنجمین نشست از سلسله نشست های دوشنبه های پژوهشی با سخنرانی خانم دکتر مریم صیادشیرازی، عضو هیأت علمی پژوهشکده زنان، با موضوع "تاب آوری" برگزار شد.
این نشست با حضور اساتید، دانشجویان و کارشناسان علاقمند به صورت حضوری در سالن دکتر طوبی کرمانی و مجازی به آدرس https://meeting.alzahra.ac.ir/wrc در تاریخ 15/10/1401 در سالن دکتر طوبی کرمانی برگزار شد.
خانم دکتر مریم صیاد شیرازی در سخنرانی خود به مولفه های تاب آوری به شرح ذیل اشاره نمود:
· مولفه شناختی ← این مولفه به نوع تفسیر فرد از حادثه گفته میشود.
· مولفه هیجانی ← مولفه هیجانی ، شامل احساساتی است که به تصمیم و رفتار فرد جهت میدهد؛ احساساتی همچون ترس و خشم و..
· مولفه رفتاری ← به طریقه برخورد و رفتار فرد نسبت به حادثه گفته میشود.
وی افزود تاب آوری انواعی دارد که عبارتند از:
· فیزیکی ← این نوع بیانگر برخورد و واکنش بدن فرد نسبت به حادثه است؛ در این نوع از تاب آوری عواملی چون خواب مناسب، تغذیه سالم و ورزش تاثیر دارند.
· روانی ← تاب آوری روانی میزان سازگاری افراد با تغیرات و حوادث است.
· عاطفی ← در تاب آوری عاطفی فرد بر هیجانات خود مسلط است و از مدیریت هیجانی برخودار است، از احساسات خود آگاه است و آن ها را به درستی ابراز میکند.
· اجتماعی ← این نوع تاب آوری بر توانایی های گروهی اطلاق میشود، و هنگامی که در یک اجتماع و گروه تغییری رخ میدهد تاب آوری اجتماعی به افراد کمک میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده زنان در ادامه بیان نمود: افراد تاب آور متعهد و در مواجهه با واقعه مسئولیت پذیر هستند؛ این افراد از تأثیر خود بر حادثه آگاه بوده و بر شرایط جدید کنترل دارند. بعلاوه این افراد چالش پذیر هستند که این ویژگی سبب میشود فرد حادثه را چالشی در زندگی بداند که باید با آن مواجه شود.
وی افزود: تاب آوری عواملی دارد که شامل "شخصی (همچون واقع گرایی و شناخت نسبت به نقاط ضعف و قوت) و بین فردی (مانند شفقت و همدردی) می باشد.
خانم دکتر صیادشیرازی بیان نمود که والدین از طریق تربیت مقتدرانه میتوانند تاب آوری را در فرزند خود ایجاد و تقویت کنند. وی افزود در شیوه فرزندپروری مقتدرانه: کودک پاسخگو و پاسخ طلب است؛ حمایت و محبت والدین مشروط نیست؛ فضایی مناسب و به دور از سرزنش برای ابراز احساسات درونی کودک فراهم است؛ و والدین در لحظه و به سرعت به نیازهای کودک پاسخ نمیدهند؛ چراکه اندکی انتظار برای کودک آموزنده است.
در پایان نشست به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.