صفحه اصلی
العربیة
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ دي
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی
معرفی پژوهشکده
تاریخچه پژوهشکده زنان
اساسنامه
افتخارات
منشور اخلاقی
اهداف و چشم انداز
برنامه راهبردی و عملیاتی
روسای پژوهشکده زنان از ابتدا تاکنون
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)
شوراها و کارگروه های تخصصی
نمودار سازمانی
پرسش های متداول FAQ
نقشه وب سایت
امور پژوهشی
معاون پژوهشی
آیین نامه ها و فرم های پژوهشی
محصولات رایگان پژوهشی
فرایندهای پژوهشی
طرح های تحقیقاتی
طرح های موظف
طرح های تحقیقاتی ارتباط با صنعت و جامعه
آثار و تالیفات اساتید
هسته های پژوهشی
فراخوان و اولویت های پژوهشی
فهرست نشریات علمی معتبر و نامعتبر
سامانه و نرم افزارهای پژوهشی
سامانه همانندجو
سامانه پرسا
سامانه پیشینه پژوش
اطلاعات مفید پژوهشی
راھنمای ایجاد پروفایل درGoogle Scholar
راهنمایی ایجاد پروفایل درresearchgate
راهنمای ساخت و تکمیل پروفایل ORCID ID
راهنما و ساخت تکمیل پروفایلpublons
فهرست نمایه های استنادی و تخصصی معتبر بین المللی
ارتباط با صنعت
پژوهشگران برتر
1401
1400
1399
1398
قبل ازسال 1397
پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده پژوهشکده زنان
فعالیت ها
کارگاه ها و نشست های تخصصی
سال 1394
سال 1395
سال 1396
سال 1397
سال 1398
سال 1399
سال 1400
سال 1401
سال 1402
همایش ها و سمینار ها
ملی
1378
1379
1381
1388
1399
1400
1401
بین المللی
1391
1395
1396
1399
1400
1401
ارتباط با جامعه
همکاری با رسانه ها
1400
1401
1402
مدیریت سبز
مدیریت سبز پژوهشکده زنان
معرفی
اصل 50 قانون اساسی ج.ا.ا
محیط زیست در تعالیم اسلامی
اقدامات و فعالیت های مدیریت سبز
اطلاع نگاشت 20 جمله محیط زیست از رهبر معظم انقلاب اسلامی
آیین نامه ها و فرم ها
آیین نامه ها
فرم ها
عملکرد سالیانه پژوهشکده زنان
سال 1400
سال 1401
امور بین الملل
فعالیت های بین المللی
پژوهش های بین المللی
گروه های پژوهشی
روانشناسی و علوم تربیتی
خانواده درمانی (مطالعات خانواده)
مطالعات علوم اجتماعی و توسعه
نشریات
فصلنامه علمی مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان
فصلنامه علمی مطالعات زن و خانواده
افراد
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)
کارشناسان
اعضای هیات علمی
اساتید بازنشسته
سردبیر نشریه ها
امکانات
کتابخانه
آزمایشگاه
سالن دکتر طوبی کرمانی
تراس پژوهشکده زنان
تماس با ما
ارتباط مستقیم با رئیس پژوهشکده زنان
ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات
شماره داخلی اعضای پژوهشکده زنان
نحوه تعامل با اعضای هیات علمی پژوهشکده زنان
چندرسانه ای
کلیپ معرفی پژوهشکده زنان
بروشور معرفی پژوهشکده زنان
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم ها
پادکست عمومی
پادکست پژوهشی
پادکست پژوهشی سال 1402
کلیپ پژوهشی
پژوهشکده زنان در آپارات و رادیو نمای دانشگاه الزهرا(س)
گزارش تصویری جلسات شورای پژوهشی
سال 1402
سال 1403
سرود دانشگاه الزهرا(س)
یادداشت روز
اولین نشست از سلسله نشست های دوشنبه های پژوهشی
اولین نشست از سلسله نشست های دوشنبه های پژوهشی
زن بودن در جامعه دینی و اجتماعی
اولین نشست از سلسله نشست های دوشنبه های پژوهشی با محوریت «زن بودن در جامعه دینی و اجتماعی» در پژوهشکده زنان برگزار شد
اولین نشست از سلسله نشست های دوشنبه های پژوهشی با سخنرانی معاون پژوهشی پژوهشکده زنان با حضور اعضای هیأت علمی، برخی کارشناسان و دانشجویان علاقمند دانشگاه الزهرا (س) در تاریخ 30/8/1401 به صورت حضوری در سالن دکتر طوبی کرمانی و مجازی از طریق پیوستن به لینک: https://meeting.alzahra.ac.ir/wrc برگزار شد.
در این نشست، خانم دکتر مریم سلگی، معاون پژوهشی پژوهشکده زنان بیان نمود: پژوهش "مسئله شناسی دختران نوجوان متوسطه اول و دوم در ایران" در یک بررسی کیفی مسائل نوجوانان دختر را در گامی علمی_پژوهشی مورد مطالعه قرار داده و با یک مصاحبه نیمه ساختار یافته دقیق و علمی و مصاحبه نخبگانی ضمن کشف علل، پیامدها و راهکارهای این مسائل، آن ها را دسته بندی و تحلیل نموده است تا بتواند برنامه ریزی های آینده را هدفمندتر و دقیق تر و ناظر به مسائل روز نوجوانان سراسر کشور پیش ببرد.
وی بیان کرد: مسئله اجتماعی را از سه منظر می توان نگریست: فردی که مسائل اجتماعی حاصل انتخاب و عملکرد افراد در جامعه است و اصلاح فرد به معنای اصلاح جامعه است؛ روابط بین فردی که مسائل اجتماعی حاصل تعامل و کنش متقابل عوامل انسانی (افراد، گروه ها، سازمان ها و ...) می باشد مانند تعارضات گروه های مختلف؛ و کل گرایانه که برداشتی کلی نگر بوده و با صفاتی همچون ساختاری و کلان پژوهی مشخص می شود. و نهایتاً تفاوت مسائل اجتماعی و انحرافات اجتماعی را می توان در متغیرهای وابسته و مستقل آن ها نیز مشاهده نمود.
وی افزود: در جامعه شناسی مسائل اجتماعی، متغیر مستقل، ساختار اجتماعی و متغیر وابسته مسئله اجتماعی است و مسئله اجتماعی اشاره به واقعیتی اجتماعی دارد که برخاسته از نحوه عملکرد نظام اجتماعی است که در ایجاد آن مقصر است و همزمان، نظام را در معرض زوال قرار می دهد. مسائل اجتماعی و چگونگی مقابله با آن ها در این دیدگاه بستگی به برداشت کارکردگرایانه یا تضادگرایانه از جامعه، تنوع می پذیرد.
دکتر سلگی بیان کرد: سه ویژگی مغایربودن پدیده ای با ارزش های تعداد زیادی از افراد جامعه، وجود اعتقاد و آمادگی جمعی جهت اقدام برای ارائه راه حل و ناظر بر عملکرد نامناسب نظام های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بودن پدیده از اهمیت بیشتری برخوردارند. ویژگی سوم مطرح شده (ناظر بر عملکرد نامناسب نظام های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بودن پدیده) بیان کننده این مطلب است که مسئله اجتماعی پدیده ای بیرون از فرد است، لذا برای ارائه راه حل باید اصلاحات سیستمی صورت گیرد و فقط با اصلاح در سطح فرد مسئله حل نخواهد شد.
معاون پژوهشی پژوهشکده زنان افزود: نوجوانی، مرحله گذار رشد فیزیکی و روانی انسان است که میان کودکی و جوانی روی میدهد. این گذار، تغییرات زیستی (بلوغ جنسی)، اجتماعی و روانشناختی را دربرمیگیرد، هرچند که از میان اینها تنها تغییرات زیستی و روانشناختی را میتوان به آسانی اندازهگیری کرد.
کار فرهنگی اثرگذار، کاریست که به درستی هدف گذاری شده باشد و در پاسخ به سوالات و نیازهای واقعی افراد، متنوع و مطابق سلیقه جامعه مخاطب، طراحی و برنامه ریزی شده باشد. با توجه به گسترش وسائل ارتباط جمعی علی الخصوص رسانه های مجازی و همچنین کاهش سن بلوغ و نیز چالش ها و فاصله های بین نسلی ضروریست متولیان فرهنگی برای انجام کاری اصولی، درست و تأثیرگذار با جامعه مخاطب خود که همان نسل نوجوانان جدید هستند ارتباط عمیق تر و مطابق نیاز ها، خواسته ها و سلایق ایشان برقرار کند که این مسئله نیز خود نیازمند شناخت دقیق این نیازها، خواسته ها و مسائل می باشد.
در پایان نشست به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.
تاریخ:
1401/10/05
تعداد بازدید:
597
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
تمامي حقوق سايت براي
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.