صفحه اصلی
العربیة
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ بهمن
Please enter a value with valid length
دوباره تلاش کنید
!!!b۱!!!
!!!b۱!!!
معرفی
معرفی پژوهشکده
تاریخچه پژوهشکده زنان
اساسنامه
افتخارات
منشور اخلاقی
اهداف و چشم انداز
برنامه راهبردی و عملیاتی
روسای پژوهشکده زنان از ابتدا تاکنون
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)
شوراها و کارگروه های تخصصی
نمودار سازمانی
پرسش های متداول FAQ
نقشه وب سایت
امور پژوهشی
معاون پژوهشی
آیین نامه ها و فرم های پژوهشی
محصولات رایگان پژوهشی
فرایندهای پژوهشی
طرح های تحقیقاتی
طرح های موظف
طرح های تحقیقاتی ارتباط با صنعت و جامعه
آثار و تالیفات اساتید
هسته های پژوهشی
فراخوان و اولویت های پژوهشی
فهرست نشریات علمی معتبر و نامعتبر
سامانه و نرم افزارهای پژوهشی
سامانه همانندجو
سامانه پرسا
سامانه پیشینه پژوش
اطلاعات مفید پژوهشی
راھنمای ایجاد پروفایل درGoogle Scholar
راهنمایی ایجاد پروفایل درresearchgate
راهنمای ساخت و تکمیل پروفایل ORCID ID
راهنما و ساخت تکمیل پروفایلpublons
فهرست نمایه های استنادی و تخصصی معتبر بین المللی
ارتباط با صنعت
پژوهشگران برتر
۱۴۰۱
۱۴۰۰
۱۳۹۹
۱۳۹۸
قبل ازسال ۱۳۹۷
پایگاه جامع اطلاعاتی زنان و خانواده پژوهشکده زنان
فعالیت ها
کارگاه ها و نشست های تخصصی
سال ۱۳۹۴
سال ۱۳۹۵
سال ۱۳۹۶
سال ۱۳۹۷
سال ۱۳۹۸
سال ۱۳۹۹
سال ۱۴۰۰
سال ۱۴۰۱
سال ۱۴۰۲
همایش ها و سمینار ها
ملی
۱۳۷۸
۱۳۷۹
۱۳۸۱
۱۳۸۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
بین المللی
۱۳۹۱
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
ارتباط با جامعه
همکاری با رسانه ها
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
مدیریت سبز
مدیریت سبز پژوهشکده زنان
معرفی
اصل ۵۰ قانون اساسی ج.ا.ا
محیط زیست در تعالیم اسلامی
اقدامات و فعالیت های مدیریت سبز
اطلاع نگاشت ۲۰ جمله محیط زیست از رهبر معظم انقلاب اسلامی
آیین نامه ها و فرم ها
آیین نامه ها
فرم ها
عملکرد سالیانه پژوهشکده زنان
سال ۱۴۰۰
سال ۱۴۰۱
امور بین الملل
فعالیت های بین المللی
پژوهش های بین المللی
گروه های پژوهشی
روانشناسی و علوم تربیتی
خانواده درمانی (مطالعات خانواده)
مطالعات علوم اجتماعی و توسعه
نشریات
فصلنامه علمی مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان
فصلنامه علمی مطالعات زن و خانواده
افراد
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س)
کارشناسان
اعضای هیات علمی
اساتید بازنشسته
سردبیر نشریه ها
امکانات
کتابخانه
آزمایشگاه
سالن دکتر طوبی کرمانی
تراس پژوهشکده زنان
تماس با ما
ارتباط مستقیم با رئیس پژوهشکده زنان
ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات
شماره داخلی اعضای پژوهشکده زنان
نحوه تعامل با اعضای هیات علمی پژوهشکده زنان
چندرسانه ای
کلیپ معرفی پژوهشکده زنان
بروشور معرفی پژوهشکده زنان
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم ها
پادکست عمومی
پادکست پژوهشی
پادکست پژوهشی سال ۱۴۰۲
کلیپ پژوهشی
پژوهشکده زنان در آپارات و رادیو نمای دانشگاه الزهرا(س)
گزارش تصویری جلسات شورای پژوهشی
سال ۱۴۰۲
سال ۱۴۰۳
سرود دانشگاه الزهرا(س)
یادداشت روز
نشست "زن و مدیریت بحران"
نشست "زن و مدیریت بحران"
سرکار خانم دکتر انسیه برومند پور
نشست "زن و مدیریت بحران با تأکید بر بازخوانی جایگاه حضرت زینب در واقعه عاشورا " با سخنرانی خانم دکتر انسیه برومندپور، عضو مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت و مدرس حوزه و دانشگاه و حضور دانشجویان و کارشناسان علاقمند به صورت حضوری در سالن دکتر طوبی کرمانی و مجازی به آدرس https://meeting.alzahra.ac.ir/wrc در تاریخ ۲۱/۹/۱۴۰۱ برگزار شد.
در ابتدای این نشست خانم دکتر برومندپور بیان نمود: در ادبیات قرآن واژگان ابتلا، امتحان و فتنه را می توان نزدیک به معنای واژه بحران دانست. در ابتلا با ایجاد دگرگونی و تغییر برای بدست آوردن نتیجه مطلوب مواجه هستیم. بنابراین می توان گفت ابتلا، نوعی از تغییر شرایط است که به صورت هدفمند و آگاهانه و برای رسیدن به نتیجه ای که طبعا رشد آورده است رخ می دهد و در نتیجه با آنچه با از بحران می دانیم همخوانی ندارد. در تعریف امتحان، آزمایش کردن و بدست آوردن نتیجه توام با جدیت در کار را داریم. بنابراین در امتحان هم با وجود اینکه با تغییراتی جدی تر و سخت تر از ابتلا روبرو می شویم ولی باز هم آگاهانه و هدفمند و دربردارنده نتیجه ای رشد آور است. اما وقتی به مفهوم واژه فتنه توجه می کنیم، می توانیم آنچه را بحران می نامیم از چشم قرآن ببینیم. فتنه آن چیزی است که عامل اختلال همراه با تولید اضطراب و آشفتگی است. بنابراین در فتنه دقیقا همان چیزی که برای ما مطلوب است (رشد کردن) مختل می شود و این اختلاف، با خود اضطراب و تشویش به همراه دارد. اضطرابی که با آرامش و درک امنیت در تضاد است و به همین سبب زمینه پویایی، تحرک و رشد را از انسان می گیرد.
وی افزود: دومین واژه ای که لازم است دقیق تر بشناسیم واژه زن است. در ادبیات قرآن با کلید واژه هایی مانند مرأة، صاحبه، زوجه و نساء به زن اشاره شده است. هر کدام از این واژه ها از جهتی به مفهوم زن اشاره دارند. در مرأة زنی را می بینیم که بلوغ لازم برای ورود فعال به جریانات اجتماعی را داراست. در صاحبه با زنی مواجه هستیم که به واسطه قدرت ارتباط گیری موثرش، عامل رفع اختلافات و مشکلات در حد ظرفیت خویش است. در نساء با حیثیت اجتماعی زن و حضور فعال او در قالب جمعی در جامعه مواجه هستیم و نهایتا در زوجه با زن از این جهت که می تواند در همراهی با زوج خویش، هدفی مشترک را به صورتی کاملا هماهنگ، مانند یک روح در دو بدن دنبال کند و محصولی مطلوب از این همراهی بدست آورد.
بنابراین به صورت خلاصه زن از دیدگاه قرآن انسانی است که می تواند از مجموع توانمندیهایش برای ارتباط گرفتن به صورت فعال بهره ببرد تا عامل نزول رحمت الهی در میان انسانها باشد و آنها را از حیاتی بی نظیر و پر نشاط بهره مند کند. از دیدگاه قرآن زن و مرد در کنار یکدیگر هر کدام نوعی از حیات را برای بشریت در لایه های مختلف فردی و اجتماعی به ارمغان می آورند. نه رقیب یکدیگرند و نه تهدیدی برای منافع یکدیگر ؛ بلکه همراه هم هستند و فرصتی برای تامین منافع طرف مقابل. دو دوست داشتنی لبریز از احساسات و محبت به یکدیگر. همین قدر کافی ست تا بفهمیم که ذاتا زن از دیدگاه خداوند موجودی است که می تواند از صحنه های اضطراب آور و زلزله های بزرگی که می تواند در زندگی ها رخ دهد، صحنه های زیبایی از درک آرامش و امنیت و زندگی خلق کند. از منظر خدا زن عامل تامین امنیت در بعد متعالی آن است. موجودی که می تواند پر آشوب ترین صحنه ها را مدیریت کند.
اگر با این زاویه دید به زنان قرآن نگاه کنیم به طرز جالبی درمی یابیم که خدا هر کدام آن ها را در هراس انگیزترین صحنه های زندگی شان پیش روی ما گذاشته است و تمام آنچه از این زنان باشکوه دیده می شود خلق حماسه ای زیبا و پر احساس در دل آن اختلالات اضطراب آور است.
حال با همین رویه اگر به سراغ زینب (س) برویم هر آنچه از او می بینیم از کودکی تا نوجوانی تا جوانی تا همراهی با امام حسین(ع) در مسیر کربلا تا روز عاشورا تا دربار یزید تا بازگشت به مدینه تا بازگشت به کربلا همگی آفرینش صحنه های شور انگیزی ست که در آن زیبایی به تصویر کشیده شده است. در حالی که بانوی عزیز ما در سخت ترین شرایط به سر می برده است. ولی در دل همین سختی ها توانسته شکوهی از حرکت متعالی زنانه نشان دهد که در آن زنی دیده می شود به نهایت مقتدر، با شکوه و شجاع. زنی که دشمنش را در حسرت تزلزل و شکستن خویش باقی می گذارد. زنی که پیروز میدان است. زنی که تمام زنان همراهش را در سایه حضور شجاعانه خویش حفظ کرده است و به خانه هایشان برگردانده است. زنی که برادر زاده اش که میراث امامت است حفظ کرده است. زنی مقتدر. زنی که دختر زهراست. زنی که تمام قد می تواند الگوی زن امروز برای مبارزه با ظلم و ستم باشد. زنی که نه مرد شده و نه جسمش را ابزاری برای رسیدن به اهدافش کرده است. زنی که در حسرت سوء استفاده از او مانده اند. زنی که هیچ نامردی نتوانسته از او بهره کشی کند. زنی که با ابزار تامین اهداف دیگران شدن جنگیده است. زنی که انسان است، انسانی متعالی. زنی به نام زینب.
در پایان نشست به پرسش های دانشجویان پاسخ داده شد.
تاریخ:
۱۴۰۱/۱۰/۰۷
تعداد بازدید:
۶۲۶
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
تمامی حقوق سایت برای
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.