۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر

نشست "زن و مدیریت بحران"

ارسال شده در تاریخ 1401/10/07
ساعت 11:36
نشست

نشست "زن و مدیریت بحران با تأکید بر بازخوانی جایگاه حضرت زینب در واقعه عاشورا " با سخنرانی خانم دکتر انسیه برومندپور، عضو مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت و مدرس حوزه و دانشگاه و حضور دانشجویان و کارشناسان علاقمند به صورت حضوری در سالن دکتر طوبی کرمانی و مجازی به آدرس https://meeting.alzahra.ac.ir/wrc در تاریخ 21/9/1401 برگزار شد.
در ابتدای این نشست خانم دکتر برومندپور بیان نمود: در ادبیات قرآن واژگان ابتلا، امتحان و فتنه را می توان نزدیک به معنای واژه بحران دانست. در ابتلا با ایجاد دگرگونی و تغییر برای بدست آوردن نتیجه مطلوب مواجه هستیم. بنابراین می توان گفت ابتلا، نوعی از تغییر شرایط است که به صورت هدفمند و آگاهانه و برای رسیدن به نتیجه ای که طبعا رشد آورده است رخ می دهد و در نتیجه با آنچه با از بحران می دانیم همخوانی ندارد. در تعریف امتحان، آزمایش کردن و بدست آوردن نتیجه توام با جدیت در کار را داریم. بنابراین در امتحان هم با وجود اینکه با تغییراتی جدی تر و سخت تر از ابتلا روبرو می شویم ولی باز هم آگاهانه و هدفمند و دربردارنده نتیجه ای رشد آور است. اما وقتی به مفهوم واژه فتنه توجه می کنیم، می توانیم آنچه را بحران می نامیم از چشم قرآن ببینیم. فتنه آن چیزی است که عامل اختلال همراه با تولید اضطراب و آشفتگی است. بنابراین در فتنه دقیقا همان چیزی که برای ما مطلوب است (رشد کردن) مختل می شود و این اختلاف، با خود اضطراب و تشویش به همراه دارد. اضطرابی که با آرامش و درک امنیت در تضاد است و به همین سبب زمینه پویایی، تحرک و رشد را از انسان می گیرد.
وی افزود: دومین واژه ای که لازم است دقیق تر بشناسیم واژه زن است. در ادبیات قرآن با کلید واژه هایی مانند مرأة، صاحبه، زوجه و نساء به زن اشاره شده است. هر کدام از این واژه ها از جهتی به مفهوم زن اشاره دارند. در مرأة زنی را می بینیم که بلوغ لازم برای ورود فعال به جریانات اجتماعی را داراست. در صاحبه با زنی مواجه هستیم که به واسطه قدرت ارتباط گیری موثرش، عامل رفع اختلافات و مشکلات در حد ظرفیت خویش است. در نساء با حیثیت اجتماعی زن و حضور فعال او در قالب جمعی در جامعه مواجه هستیم و نهایتا در زوجه با زن از این جهت که می تواند در همراهی با زوج خویش، هدفی مشترک را به صورتی کاملا هماهنگ، مانند یک روح در دو بدن دنبال کند و محصولی مطلوب از این همراهی بدست آورد.
بنابراین به صورت خلاصه زن از دیدگاه قرآن انسانی است که می تواند از مجموع توانمندیهایش برای ارتباط گرفتن به صورت فعال بهره ببرد تا عامل نزول رحمت الهی در میان انسانها باشد و آنها را از حیاتی بی نظیر و پر نشاط بهره مند کند. از دیدگاه قرآن زن و مرد در کنار یکدیگر هر کدام نوعی از حیات را برای بشریت در لایه های مختلف فردی و اجتماعی به ارمغان می آورند. نه رقیب یکدیگرند و نه تهدیدی برای منافع یکدیگر ؛ بلکه همراه هم هستند و فرصتی برای تامین منافع طرف مقابل. دو دوست داشتنی لبریز از احساسات و محبت به یکدیگر. همین قدر کافی ست تا بفهمیم که ذاتا زن از دیدگاه خداوند موجودی است که می تواند از صحنه های اضطراب آور و زلزله های بزرگی که می تواند در زندگی ها رخ دهد، صحنه های زیبایی از درک آرامش و امنیت و زندگی خلق کند. از منظر خدا زن عامل تامین امنیت در بعد متعالی آن است. موجودی که می تواند پر آشوب ترین صحنه ها را مدیریت کند.
اگر با این زاویه دید به زنان قرآن نگاه کنیم به طرز جالبی درمی یابیم که خدا هر کدام آن ها را در هراس انگیزترین صحنه های زندگی شان پیش روی ما گذاشته است و تمام آنچه از این زنان باشکوه دیده می شود خلق حماسه ای زیبا و پر احساس در دل آن اختلالات اضطراب آور است.
حال با همین رویه اگر به سراغ زینب (س) برویم هر آنچه از او می بینیم از کودکی تا نوجوانی تا جوانی تا همراهی با امام حسین(ع) در مسیر کربلا تا روز عاشورا تا دربار یزید تا بازگشت به مدینه تا بازگشت به کربلا همگی آفرینش صحنه های شور انگیزی ست که در آن زیبایی به تصویر کشیده شده است. در حالی که بانوی عزیز ما در سخت ترین شرایط به سر می برده است. ولی در دل همین سختی ها توانسته شکوهی از حرکت متعالی زنانه نشان دهد که در آن زنی دیده می شود به نهایت مقتدر، با شکوه و شجاع. زنی که دشمنش را در حسرت تزلزل و شکستن خویش باقی می گذارد. زنی که پیروز میدان است. زنی که تمام زنان همراهش را در سایه حضور شجاعانه خویش حفظ کرده است و به خانه هایشان برگردانده است. زنی که برادر زاده اش که میراث امامت است حفظ کرده است. زنی مقتدر. زنی که دختر زهراست. زنی که تمام قد می تواند الگوی زن امروز برای مبارزه با ظلم و ستم باشد. زنی که نه مرد شده و نه جسمش را ابزاری برای رسیدن به اهدافش کرده است. زنی که در حسرت سوء استفاده از او مانده اند. زنی که هیچ نامردی نتوانسته از او بهره کشی کند. زنی که با ابزار تامین اهداف دیگران شدن جنگیده است. زنی که انسان است، انسانی متعالی. زنی به نام زینب.
در پایان نشست به پرسش های دانشجویان پاسخ داده شد.
 
 
 زن و مدیریت بحران با تأکید بر بازخوانی جایگاه حضرت زینب در واقعه عاشورا
 
 زن و مدیریت بحران با تأکید بر بازخوانی جایگاه حضرت زینب در واقعه عاشورا

 
 
 
 
 

ارسال کننده:
تعداد بازدید:584
تصاویر مرتبط:


    برچسب ها
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    فیلم مرتبط
    صوت
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن:
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    مطالعات علوم اجتماعی و توسعه
    دانشگاه الزهرا
     تهران،خیابان ونک،ده ونک ، دانشگاه الزهرا(س)،ساختمان خوارزمی، طبقه ششم، پژوهشکده زنان کدپستی : 1993893973
    تلفن : 982188058926+ , 982188049809+ فاکس : 982188067895+
     WRC[at]alzahra.ac.ir
    تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.